7 augustus 2020
Eileen Bosman

Zo brengt Yuki de accountant aan tafel bij ondernemers

Accountancy is bij uitstek mensenwerk. Rogier van den Heuvel van Yuki vertelt hoe juist technologie daaraan bijdraagt.

Digitalisering is in de accountancy aan de orde van de dag. Toch zal technologie niet in de plaats komen van het persoonlijke contact dat je als accountant met ondernemers hebt. Je krijgt zelfs meer tijd om met hen om de tafel te zitten en proactief met ze mee te denken. Dat is de overtuiging van Rogier van den Heuvel van Yuki, topexposant tijdens Accountancy Expo op 27 oktober 2020.

Technologie maakt het werk van de accountant efficiënter. Daardoor krijg je steeds meer tijd om je adviesrol te pakken”, verklaart de Managing Director. Hij is begin 2020 aangetreden bij Yuki en bekend met de veranderingen die digitalisering met zich meebrengt. Hij begon zijn loopbaan in de corporate organisatie van KPN. Daarna vervolgde hij zijn weg bij diverse start-ups en scale-ups.

Voor Yuki is Van den Heuvel daarom de aangewezen persoon om de verdere groei van het boekhoudplatform in goede banen te leiden, juist vanuit zijn begrip en jarenlange ervaring in de technologiesector. En dat niet alleen bij Yuki, want de rol die Van den Heuvel past, is die van aanjager van verandering bij medewerkers en klanten.

Van den Heuvel: “De gemene deler is dat ik werkzaam ben geweest bij bedrijven die frontrunner zijn op het gebied van technologie. Daarbij was het steeds mijn rol om een beeld van de toekomst te schetsen. Vervolgens nam ik medewerkers en klanten stap voor stap hierin mee. De essentie van Yuki is digitale innovatie binnen de financiële dienstverlening die het leven van accountants en ondernemers makkelijker maakt. Dat doen we met vernieuwende elementen binnen onze tool, waarin AI een grote rol speelt. Zo is de scan- en herkenfunctie de standaard, niet de toevoeging.”

Persoonlijke aanpak

Het boekhoudplatform gaat net als accountantskantoren met de tijd mee. Zo benadrukt Van den Heuvel dat technologie vraagt om verandering en dat dit belangrijk is voor zowel Yuki als haar huidige en toekomstige klanten. En hoewel de aandacht daarbij vaak uitgaat naar flexibiliteit en wendbaarheid, ziet hij een belangrijke rol weggelegd voor een persoonlijke en klantgerichte aanpak.

Accountants krijgen van Yuki ondersteuning om in hun dienstverlening te werken volgens zo’n aanpak. Van den Heuvel: “Deze verandering doen we niet alleen. Dat begint natuurlijk aan de voorkant, bij de salesafdeling van Yuki. Zij voeren het gesprek met toekomstige klanten en nemen hen mee in dit verhaal. En als je klant bij ons bent, dan heb je een eigen Customer Success Manager die van die aanpak uitgaat.”

Hechte samenwerking

Daar komt bij dat Yuki bij haar klanten de laatste tijd volop heeft geïnvesteerd in de succesvolle toepassing van technologie en een persoonlijke klantbenadering. “We hebben in de afgelopen maanden een uitsplitsing gemaakt tussen de commerciële kant en wat we professional services noemen. Onder het laatstgenoemde onderdeel vallen onze trainingen, consultancy en support. Die zijn heel belangrijk voor Yuki om dicht tegen de klant aan te kruipen.”

Deze hechte samenwerking begint al als een nieuwe klant aanhaakt. Van den Heuvel: “We hebben als onderdeel hiervan een nog strakker onboardingtraject van drie maanden neergezet. Tijdens dit traject leer je niet alleen wat je met Yuki kunt, maar ook hoe je jouw organisatie hierop inricht. Verder zetten we een volgende stap met online trainingen voor onze klanten. Zo halen onze klanten het onderste uit de kan wat betreft de de technologische mogelijkheden en profiteer je optimaal van de toegevoegde waarde die dat oplevert.”

Helpende hand

Klanten krijgen binnen Yuki ook een helpende hand toegestoken bij het toepassen van nieuwe technologieën. Zo is het vooral voor kleinere kantoren kostbaar om zelf het wiel uit te vinden. Daarbij is het uitgangspunt van Yuki dat technologie de persoonlijke band juist versterkt. Van den Heuvel: “De uitdaging is om de beschikbare technologie op een logische manier in te zetten. Daarbij kijken we goed naar wat innovaties op de consumentenmarkt doen, want deze zie je uiteindelijk ook terugkomen in de zakelijke markt.”

Van den Heuvel geeft slimme chatbots als voorbeeld. “Momenteel zie je steeds meer chatbots opkomen. Bijna elke e-commercewebsite voor consumenten heeft er al een, maar je kunt ze als accountant ook op een zinvolle manier inzetten. Toen we dit voorjaar merkten dat onze klanten door ondernemers platgebeld werden over de noodregelingen van de overheid, besloten we om met een partner een chatbot voor accountants te ontwikkelen.”

Deze chatbot, die ondernemersvragen over bijvoorbeeld de NOW en de TOZO beantwoordt, konden klanten op hun website plaatsen. Was het een succes? Van den Heuvel: “Zo’n honderd klanten hebben de chatbot op hun website geplaatst. Ook hebben we hele enthousiaste reacties gekregen. Dat zegt volgens mij genoeg over het succes ervan. Het gaat er in elk geval om dat technologie accountants kan helpen om in hectische tijden wat druk weg te nemen en daarmee klanten juist kunnen helpen, terwijl dat anders niet mogelijk was geweest. Ook dat is waardevolle klantcommunicatie.”

Mobiele app

Van den Heuvel denkt ook aan de verdere toepassing van mobiele technologie, eveneens in navolging van de consumentenmarkt. “Je ziet dat consumenten nu al meer dan de helft van hun aankopen doen via hun smartphone. Net zo goed willen ondernemers op elk apparaat hun boekhoudsoftware kunnen gebruiken, of dat nu op een tablet of een smartphone is. Bovendien zie je dat mobiel uitgroeit tot hét interactiekanaal voor klantcontact, dus daaraan moet je voldoen.”

Yuki werkt daarom aan een vernieuwde mobiele app. Van den Heuvel: “Wij hebben al jarenlang een mobiele app, maar die blijven we natuurlijk verbeteren. We zijn hard aan de slag om over niet al te lange tijd een nieuwe app te lanceren. Het wordt een echte 2.0 met een interface die nog klantvriendelijker is, je helpt bij het inscannen van bonnetjes en inzage geeft in alles wat je ook op de desktop hebt.”

Dergelijke aanvullingen en verbeteringen moeten nog meer bijdragen aan het succes van accountants. Welke kansen ziet Van den Heuvel verder in de accountancymarkt? “Je ziet dat steeds meer financiële en administratieve processen worden geautomatiseerd. Daarbij sturen we bij Yuki ook op de automatiseringsgraad, het percentage dat op ons platform gebeurt zonder menselijk handelen.”

Berg data

De groeiende aan berg data die door digitalisering ontstaat, helpt de accountant om ondernemers nog beter van dienst te zijn. Bijvoorbeeld in de vorm van waardevol advies. Van den Heuvel: “Door het gebruik van technologie kun je ondernemers beter adviseren op allerlei terreinen, zoals HR of fiscaal. Zo kun je met de tools van Comandi, ook onderdeel van The Yuki Company, deze data consolideren in een rapport. En daarmee kun je ondernemers weer helpen bij hun cashflowmanagement of scenarioplanning.”

En, niet onbelangrijk, je kunt de kwaliteit van de boekhouding in de gaten houden. “De kwaliteitsmonitor van Yuki controleert elke nacht op inconsistenties, afwijkingen, volledigheid, tijdigheid en onvolkomenheden. Ook suggereert deze verbeteringen.” Klanten van Yuki die hierop een goed rapportcijfer scoren, kunnen een prijs winnen die jaarlijks persoonlijk wordt uitgereikt tijdens een ‘offline’ gala.

Voor Van den Heuvel is een dergelijk evenement een voorbeeld van hoe het softwarebedrijf zelf zich in tijden van digitalisering van een menselijke kant laat zien; een werkwijze die accountants in hun samenwerking met ondernemers kunnen spiegelen, daarbij ondersteund door hun softwareleverancier. Wil je persoonlijk in gesprek met medewerkers van Yuki en live de laatste innovaties van het boekhoudplatform zien? Kom dan ook naar Accountancy Expo.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Accountantweek.

Yuki, Bright Accounting

Stap nu over
© 2020 The Yuki Company