accountants
4 februari 2019
isidora

Vijf vragen aan… | MKB Accountants: Klanttevredenheid en kwaliteit zijn onze uitgangspunten

Actief betrokken zijn bij MKB-ondernemers. Dat nam Geert Dreschler zich voor toen hij vertrok bij Ernst & Young en vanaf een zolderkamer MKB Accountants oprichtte. De zolderkamer werd verruild voor een pand in Veenendaal. En inmiddels is er ook een vestiging in Utrecht.

Vertel eens wat meer over het ontstaan van MKB Accountants?

‘Vijftien jaar geleden ben ik op een zolderkamer begonnen met Dreschler & Teunissen Accountants. De zolderkamer ruilden we al gauw in voor een kantoor in Veenendaal en in 2012 hebben we de naam veranderd in MKB Accountants. Zo konden we duidelijker maken dat we ons richten op de MKB-ondernemer. Klanttevredenheid en kwaliteit zijn onze uitgangspunten. Dan komt de rest vanzelf. Onze gemiddelde omzetgroei ligt vanaf dag 1 tot nu toe op zo’n 25% per jaar. Sinds kort hebben we ook een vestiging in Utrecht. Vanaf het begin werken we al met vaste prijzen. Klanten weten vooraf waar ze aan toe zijn en dat geeft duidelijkheid en vertrouwen. Als een aannemer een dakkapel op je huis zet wil je toch ook vooraf weten wat het kost? Een sterke groei is alleen mogelijk met het hebben van een sterk team. Naast mijzelf zijn inmiddels ook Henrique Stunnenberg en Marco van Brummelen als accountant betrokken bij MKB Accountants.’

Richten jullie je op het hele MKB?

‘Vanaf dag 1 hebben we gekozen voor het MKB. Dus geen wettelijke controles van jaarrekeningen, geen AFM-vergunning. We willen actief betrokken zijn bij de klanten en van daaruit de ondernemers adviseren en begeleiden. Met ons team van ongeveer 30 medewerkers richten we ons op drie takken van sport. MKB Accountants is voor bedrijven met 50 à 60 man personeel. Als je als kantoor groter wordt en snel groeit, moet je oppassen dat je niet alleen de grote klanten, maar ook de kleinere aandacht geeft. Vandaar dat we zo’n vijf jaar geleden zijn begonnen met ZZP-Next onder leiding van Alja Kohnen. Een label alleen voor zzp’ers. En als derde tak hebben we nog MKB Salarisadviseurs. Salarisadvies komt steeds vaker apart in de markt te staan. We doen dat ook steeds meer voor niet-MKB accountantsklanten, bijvoorbeeld administratiekantoren. ‘

Hoe ziet jullie dienstverlening er uit?

‘Ik had al jaren in mijn hoofd dat we de zzp’ers volledig online moeten kunnen bedienen. Wil een accountantskantoor voor een zzp’er een beetje concurrerend zijn, dan moet hij alles digitaal kunnen aanleveren en afhandelen. Met de start van het zzp-label zijn we eens gaan kijken naar pakketten die de zzp’er daarbij zouden kunnen helpen. Yuki is precies zoals ik het had bedacht. De volledige aanlevering en verwerking online, een mooi dashboard, een goede online output qua cijfers. Dat deed ons besluiten Yuki zowel bij ZZP-Next als MKB Accountants in te voeren. Het handmatig inboeken van facturen kan niet uit, als je concurrerend wilt zijn. Een jaar of vijf geleden hebben we daarom besloten dit ook niet meer te doen. Klanten komen niet meer een map brengen. Dan gaan ze maar naar een concurrent. En als wij de administratie moeten boeken, doen we dat via Yuki. Dat is voor de klant beter, want hij heeft veel meer inzicht. En het is veel efficiënter. We besparen heel veel tijd in het proces rondom de jaarrekening. Daardoor hebben we veel minder afboekingen van uren.’

Wat levert het werken met Yuki jullie op?

‘Het voordeel van Yuki is dat het een moderne oplossing is waar alles in zit. Een scan en herken, een goede rapportagetool, een kwaliteitsmonitor, een app. Je kunt een pakket ook wel optuigen met allerlei koppelingen, maar dat vind ik veel minder mooi en minder efficiënt dan Yuki. Yuki is gewoon veel makkelijker, veel efficiënter. Wij hebben een soort intern Yuki-administratiekantoor dat ervoor zorgt dat alles goed en strak staat. Vervolgens gaan de accountants de jaarrekeningen en aangiftes maken. Zij kunnen dat veel sneller en beter doen, omdat de Yuki-administraties zo strak staan. Als ondernemer moet je weten waar je staat, elke maand weer. Als je dat niet weet, kun je net zo goed stoppen. Dat is wat Yuki biedt: altijd actueel inzicht. En wij moeten er dan voor zorgen dat klanten dat ook krijgen. Wij hebben intern de afspraak dat de cijfers van de ondernemers up-to-date zijn. Dat de afschrijvingen erin staan, de lonen zijn verwerkt en de tussenrekeningen zijn uitgezocht et cetera. Dat de ondernemer echt kan steunen op die cijfers.

Het meest interessante van Yuki is eigenlijk dat je hele model als accountant verandert. Traditioneel maakt de accountant de jaarrekening, doet zijn pak aan en gaat bij de klant zitten om het te bespreken. Het voordeel van Yuki is dat je elke dag contact hebt met de klant, of dit nou via de chatfunctie is of het speciale Yuki-telefoonnummer dat wij hebben. Het contact is ook veel meer op operationeel niveau. Je bent eigenlijk hun eigen afdeling boekhouding. We zien dat onze relatiebeheerders in de accountancy veel meer klanten aan kunnen, omdat ze niet bezig hoeven te zijn met de hele boekhouding. Zij kunnen zich dus meer richten op de leukere dingen: ondernemers begeleiden, advieszaken oppakken.’

Jullie hoge automatiseringsgraad heeft jullie zelfs een Award opgeleverd?

‘In september vorig jaar hebben we inderdaad de Yuki Product Leadership Award gewonnen. Wij kregen deze award, omdat wij optimaal gebruikmaken van de kwaliteitsmonitor. Deze houdt voortdurend in de gaten of bepaalde onderdelen van de administraties compleet en correct zijn verwerkt. De score van al deze controles wordt als een totaalcijfer weergegeven in de kwaliteitsmonitor. Van de drie genomineerden haalden wij het hoogste cijfer. Wij sturen ook echt op de kwaliteitsmonitor. Ik neem met de verantwoordelijke voor Yuki de klanten door. Dan kijken we naar het cijfer en hoe het beter kan of waarom het niet op orde is. We zitten er bovenop. En dat doet de ondernemer ook. Hij werkt er echt actief mee. Dan zitten ze bij een leverancier, pakken hun mobiel en zeggen welke rekeningen nog openstaan. Dat is hartstikke leuk. Kijk, we zijn geen koploper, maar we lopen wel graag voorop in het peloton. Hoe meer er geautomatiseerd wordt, hoe beter. Accountantskantoren die nog handmatig inboeken, bestaan over 10 jaar niet meer. Simpelweg, omdat klanten steeds meer gaan ontdekken dat het ook anders kan. Wij krijgen best veel klanten die overstappen van kantoren die niet automatiseren. Je laat ze een keer Yuki zien en dan zijn ze helemaal blij.’

All you need is Yuki

Stap nu over
© 2019 The Yuki Company