3
4
5
accountants
9 februari 2012
Isidora

Nieuw businessmodel voor accountants geïntroduceerd

Kosten omlaag, advieswaarde omhoog

ROTTERDAM – Met de introductie van een nieuw businessmodel komt er een eind aan de administratieve last bij zowel de accountant als zijn klanten. Boekhoudservice Yuki stelt zijn intelligente software voor documentherkenning en verwerking, inclusief de backoffice en workflow, beschikbaar voor accountants. Hierdoor daalt de prijs voor accountancydienstverlening, zoals de aangiften en de jaarrekening, met gemiddeld 40 procent. Tegelijk stijgt de advieswaarde van de accountant en hoeft de klant niet meer te wachten op cijfers.

Accountant kan weer advies geven

Een belangrijke functie van de accountant of administrateur is nu het najagen van klanten die hun gegevens niet tijdig en/of incompleet aanleveren, het opstellen van jaarstukken en vooral: de schade achteraf beperken. Ondernemers leveren hun schoenendoos met bonnetjes in en daarna verdwijnt hun administratie in de ‘black box’ bij de accountant. Arco van Nieuwland (oprichter van Yuki): ‘met ons systeem bieden we de ondernemer én de accountant grip. Grip op de boekhouding van de ondernemer. Continue inzicht in de boekhouding van de klant, betekent dat de accountant proactief advies kan geven en dat is nu precies de toegevoegde waarde van die accountant.’

Zelflerende boekhoudsoftware vult 80% van alle data automatisch in

‘De huidige ontwikkelingen luiden het einde in van de traditionele administratiekantoren,’ stelt Johan de Konink RA, directeur Accountancy van Gjald. ‘Binnen tien jaar is al het administratieve werk verdwenen en is boekhouden en verslaggeving volledig gestandaardiseerd en geautomatiseerd’.

Yuki is een zelflerend boekhoudsoftwareprogramma dat alle scans van bonnetjes, rekeningen en betalingen herkent en verwerkt. Van alle documenten wordt tot 40% volledig automatisch ingevuld en van de overige documenten 80% van alle benodigde gegevens. Dit levert een aanzienlijke besparing op op bijvoorbeeld de data-entry werkzaamheden. Vervolgens kan zowel de accountant als de klant zelf via het web de boekingen overzichtelijk inzien en bijhouden. De Konink: ‘Dat geeft ons de ruimte om advies te geven aan ondernemers. Niet achteraf maar actueel en direct. Over subsidiemogelijkheden bijvoorbeeld, fiscaliteiten of het slimmer inrichten van bedrijfsprocessen.’

40% kostenbesparing voor de klant

Accountantskantoor Gjald werkt volgens dit nieuwe businessmodel. Vanuit zijn nieuwe dienstverleningsconcept Gjald Direct met software in combinatie met Yuki boekhouden. In deze servicevorm staat het online dossier centraal. De hieraan gekoppelde workflow weet altijd exact welke gegevens van de ondernemer ontbreken, bijvoorbeeld voor het kunnen maken van een aangifte. Deze werkzaamheden starten nadat de ondernemer via de software alle voor hem specifieke zaken heeft aangeleverd. Gjald garandeert daarbij dat na oplevering van alle gegevens de jaarstukken, aangifte vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting volledig en op tijd binnen 10 werkdagen geleverd wordt. Johan de Konink: ‘De besparing die we hiermee halen op tijd en inzet, vertaalt zich door naar veertig procent besparing voor de klant voor het volledige pakket van opvolgdiensten.’

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Micha Smit van afdeling marketing op nummer 010 – 2019734 of per mail micha@yuki.nl.

All you need is Yuki

Stap nu over
© 2019 The Yuki Company