Direct naar de contentDirect naar de footer

Als accountant wil je het liefst dat alles zo efficiënt mogelijk verloopt. Door een goede integratie tussen verschillende tools heb jij volledige controle en beschik je over de meest actuele informatie waarmee je jouw klanten nóg beter kan adviseren. Arnoud Brouwer van FACET Accountants & Adviseurs vertelt in gesprek met Erik Boender, Yuki’s Customer Success Manager, hoe Facet de vergaande integratie tussen Yuki en Visionplanner inzet, wat dit voor het kantoor betekent en hoe ze het gehele proces doorlopen van administratie tot het adviseren van ondernemers. We zetten de belangrijkste tips en key takeaways uit het gesprek op een rijtje.

De accountancybranche is in volle digitale transformatie. Wie niet meegaat in de ontwikkelingen, gaat vanzelf achteruit. Ook het vinden van jouw onderscheidend vermogen is belangrijker dan ooit in deze sterk concurrerende markt. Daarnaast zien we dat de rol van de accountant een doorontwikkeling maakt. Waar voorheen de dienstverlening vooral gericht was op het opleveren van de jaarrekening, is de accountant inmiddels uitgegroeid tot de financieel adviseur van de ondernemer. Dit betekent een veranderende samenwerking tussen accountant en ondernemer. Deze wordt intensiever omdat de accountant behoort te weten wat er speelt bij de ondernemer om vervolgens beter proactief te adviseren, tijdig bij te sturen en de ondernemer te helpen de juiste koers te bepalen.

Benieuwd hoe andere accountantskantoren omgaan met digitalisering?

Even voorstellen

Arnoud Brouwer van FACET Accountants & Adviseurs is sinds september 2020 partner bij FACET, waar hij sinds 1997 werkzaam is. Als Accountant Relatiebeheerder ondersteunt hij ambitieuze klanten met het groeien van hun onderneming.

Het onderscheidend vermogen

Arnoud is al jaren bekend met digitalisering en zelf zeer vooruitstrevend met digitale processen. En dat is van belang. Technologie is immers geen luxe meer, maar pure noodzaak. “FACET onderscheidt zich van andere kantoren door haar sterke auditpraktijk, dat is ongeveer de helft van onze omzet. Dan hebben we het over grote controleplichtige bedrijven. Daar zijn we heel vooruitstrevend met platformen op basis van data-analyse en process mining. Die insteek hebben we vijf jaar geleden ingezet en geoptimaliseerd. Dat wordt nu erg succesvol,” vertelt Arnoud. “Belangrijk is om jezelf continu te vragen: hoe kunnen we beter en efficiënter controleren? Hoe kan je je klanten nóg beter begeleiden? En hoe kan je jouw onderscheidend vermogen optimaliseren?” 

Strategisch advies is de toekomst

De klant van strategisch advies voorzien; dat is de toekomst van de accountant, volgens Arnoud. Deze verschuiving is een direct gevolg van het automatiseren van routinematige taken. Maar voordat je als accountant toegevoegde waarde kan leveren met advies, is het belangrijk om de basis op orde te hebben. Dat bereik je door te werken met de juiste tools. Hoe ervaart Arnoud het gebruik van Yuki en Visionplanner in zijn dagelijkse werk? En waarom besloot Facet met deze tools te werken? “Bij FACET zien we dat het gebruik van Yuki is toegenomen onder onze klanten. Vooral het prijsmodel en de hoge digitaliseringsslag die mogelijk is, vanwege de scan en herken feature, vinden we zeer gunstig tegenover andere pakketten. Bovendien is met Yuki alles geïntegreerd in één pakket, terwijl je bij andere pakketten vaak een combi nodig hebt,” aldus Arnoud. 

In de praktijk ziet Arnoud dat werken met Yuki en Visionplanner ruimte creëert voor adviesvraagstukken. Dat is een mooie ontwikkeling. FACET wil de administratie namelijk zoveel mogelijk automatiseren, zodat er geen menselijke handen meer aan te pas komen en er tijd vrijkomt om personeel op te leiden in de adviseursrol. Volgens Arnoud is branchekennis en persoonlijke aandacht hierbij essentieel.

Veranderende contact met de klant

Door de tijd die vrijkomt voor advieswerk, en het werken met Yuki en Visionplanner, verandert ook het contact met de klant. De tijd die voorheen in de jaarrekening en het verwerken en het controleren van de administraties zat, kan nu worden ingezet om ondernemers proactief te adviseren. Vooral de real-time inzichten vanuit Yuki zorgt ervoor dat de jaarrekening geen verrassingen geeft aan het eind van het jaar. 

“Aan het begin van het jaar maken we samen met de klant de prognose hoe we het komend jaar doorkomen. We maken gezamenlijke doelstellingen die we inzichtelijk maken met Visionplanner. We nemen de klant mee in de dagelijkse gang van zaken, passen tussendoor prognoses aan en sturen op liquiditeit,” aldus Arnoud. “De voorwaarde is wel dat de basis, de administratie in Yuki, perfect moet zijn.” Visionplanner is eigenlijk een soort ‘schil’ om Yuki heen. Ingelogt in Visionplanner kan je goed doorzoomen in de administratie in Yuki. Alle communicatie omtrent de administratie is gemakkelijk terug te vinden en omdat het document centraal staat, is het altijd inzichtelijk voor de ondernemer. Bovendien kan je door middel van de koppeling met Visionplanner, op basis van data uit Yuki, verschillende dashboards inbouwen die klantspecifiek zijn.

“De combinatie Yuki en Visionplanner geeft je de mogelijkheid je administratie kwalitatief op orde te hebben en maandelijks met je klant te evalueren waar we staan en hoeverre alles volgens plan loopt of dat we moeten bijsturen. Dit optimaliseert de samenwerking met klanten, omdat je tijd overhoudt om andere zaken te bespreken dan de financiële cijfers. Denk bijvoorbeeld aan uitbreiding naar het buitenland, expansie maar ook persoonlijke zaken die van invloed kunnen zijn op de onderneming. Daar ligt dan ook de toekomst voor accountants; toegevoegde waarde leveren op basis van advies.”

Benieuwd naar de koppeling tussen Yuki en Visionplanner en welke voordelen dit je kan brengen in je dagelijkse werk? Bekijk dan de de gezamenlijke webinar van Yuki en Visionplanner in samenwerking met Facet.