21 januari 2021
Eileen Bosman

#InDubio – Alles handmatig verwerken of een willekeurig boekhoudpakket gebruiken

Voor altijd alles handmatig verwerken of je krijgt willekeurig boekhoudsoftware toegewezen die je voor altijd moet gebruiken

Richard Schepers van Raethuis Accountants is hier vrij stellig in: “Dan ga ik voor een willekeurig boekhoudpakket dat ik voor altijd moet gebruiken. Alles handmatig inkloppen is niet meer van deze tijd.” Hiermee doelt hij op het feit dat elk pakket de minimale functionaliteiten heeft om werk te automatiseren, of dat in ieder geval heeft na doorontwikkeling. “Zolang support maar goed te bereiken is bij problemen, kom ik er zelf verder wel uit!”

Richard maakt de keuze vanuit zijn motivatie om steeds verder te automatiseren. “Als ik iets meer dan drie keer moet doen, ga ik op zoek naar alternatieven om het werk te versnellen. Bij handmatige verwerking denk ik dat er minder mogelijkheden zijn dan een willekeurig boekhoudpakket. Vooral omdat de boekhoudpakketten ook gebouwd worden met de insteek om administratievoering te vereenvoudigen.”

Deze werkwijze past naar eigen zeggen mooi bij zijn motto ‘work smart, not harder’. “Harder werken en langere dagen maken, werkt vaak averechts. De productiviteit neemt gedurende de dag af. Daarom probeer ik slimmer te werken door te automatiseren waar mogelijk. Zo had ik laatst een klant die met terugwerkende kracht wilde overstappen naar Yuki. De klant wilde bijvoorbeeld zijn omzet per factuur gesplitst hebben over meerdere grootboekrekeningen. In plaats van iedere verkoopfactuur handmatig in te lezen en te splitsen (2.000+ regels!) heb ik in korte tijd een importsheet gemaakt op basis van de reeds gesplitste grootboekkaarten uit het oude boekhoudpakket. Hierdoor kon ik snel een invulling geven aan de vraag van de klant zonder dat hier veel tijd overheen hoefde te gaan.”

Over Raethuis
De meeste klanten van Raethuis besteden hun administratie uit. Deze wordt verwerkt in Yuki door de collega’s van Richard. Daarnaast zijn er nog enkele grotere klanten die hun eigen administratie voeren, omdat ze zelf personeel in dienst hebben. Met iedere klant hebben ze korte lijnen, denken ze mee en zoeken ze samen naar oplossingen bij uitdagingen. Richard zit er op zijn plek: “Ik word uitgedaagd om op veel verschillende gebieden kennis op te doen om te klanten zo goed mogelijk te bedienen. Bovendien krijg ik de ruimte om tijd te investeren in het verbeteren van de automatisering. Op termijn gaat dit ons, en de klant, uiteraard weer tijd opleveren.”

Yuki, Bright Accounting

Stap nu over
© 2021 The Yuki Company