Vijf vragen aan … | Alleen door goede automatisering kun je echt sparren met een ondernemer

Het volledig digitaal werkende accountantskantoor Cijfer10 uit Gilze gaat zich de komende maanden richten op bedrijven in de horeca. Daar valt volgens oprichter Richard Schouten nog veel winst te behalen. “De administratie is daar vaak weinig tot niet geautomatiseerd.” De software van Yuki is een belangrijke schakel in de oplossing die Cijfer10 biedt, zegt Schouten: “Horeca-ondernemers willen graag sparren. Dat kan, maar dan moeten ze wel hun gegevens in een systeem stoppen waarmee je een gedegen advies uit kunt brengen.”

Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?

“Cijfer10 is in 2013 gestart onder de vleugels van Vermetten accountants en adviseurs. Dat gaf meteen een impuls aan het klantenbestand. We konden in hun klantenportefeuille vissen en kregen ook interne leads. Cijfer10 is ook zeer actief op internet om klanten te werven. We doen veel aan social media en online marketing. Dat werkt goed. We laten regelmatig op Twitter en Facebook ons gezicht zien. We proberen klanten daarmee te inspireren. Ik denk dat dat heel belangrijk is. Slechte ervaringen worden tien keer doorverteld en goede ervaringen maar twee keer. Daar zul je dus zelf energie in moeten steken. De klantenportefeuille van Cijfer10 is heel divers. We hebben grote zakelijke dienstverleners, maar bijvoorbeeld ook een kleine bierbrouwerij in de boeken. Op dit moment hebben we zo’n 300 klanten in Yuki. We willen ons nu gaan onderscheiden door ons op specifieke branches te gaan richten, zoals de horeca.”

Wat maakt de boekhouding in de horeca complex?

“In die branche is veel behoefte aan goede ondersteuning. In de horeca wordt veel contant, met pinpassen of met creditcards betaald. Het kan op alle mogelijke manieren. De administratie van een horecaonderneming kan vrij complex zijn en is daarom ook vaak een rommeltje. Kasstaten, tussenrekeningen, noem maar op. Als je niet automatiseert en bankkoppelingen legt, raak je snel het overzicht kwijt. Door met een kleine inspanning goed te automatiseren, kunnen deze bedrijven een enorme inhaalslag maken.”

Wil een cafébaas wel investeren in automatisering?

“De pijlen van Cijfer10 richten zich met name op bedrijven vanaf 5 medewerkers. Bij deze bedrijven is er meer mogelijk en is de bereidheid om te investeren groter. Kleinere horeca-ondernemers zijn wat minder geneigd om naar een nieuw systeem over te stappen, maar de drempel wordt steeds kleiner omdat het steeds betaalbaarder wordt. Voor een reële investering kan iedereen nu automatiseren. Voor pakweg 2.500 euro kan er al heel veel, inclusief het werken met mobiele units om bestellingen op te nemen. Je hebt dan niet alleen een overzichtelijke boekhouding, maar je gaat ook efficiënter werken. Denk ook aan tijdregistratie op kassa’s die je kunt koppelen aan de loonadministratie.”

Wat voegen jullie buiten de automatisering toe?

“De dienstverlening van Cijfer10 is niet vergelijkbaar met die van andere kantoren. Wij doen niet alleen de boekhouding, wij willen ontzorgen. De klant scant zijn facturen en wij verzorgen de administratie, de BTW-aangifte en de jaarcijfers. Sommige ondernemers zeggen dan: ‘Ik heb al een online boekhouding’, maar wij zijn echt een partner die werk uit handen neemt. Juist horecaondernemers willen graag sparren, over hoe je kunt inspelen op de weersomstandigheden of waarom de concurrent het beter doet. Deze gegevens kun je uit je systeem halen en analyseren, maar dan moet je dergelijke gegevens er wel eerst in stoppen. Je moet dus eerst investeren en data verzamelen, maar na verloop van tijd betaalt zich dat uit. Dan kun je op basis van big data veel gerichter beslissingen nemen en efficiënter werken. Tevens maken we jaarrekeningen digitaal op met behulp van Visionplanner. Wij zijn geen boekenclub, maar leveren alles digitaal. Onze klanten hebben ook een interactief dashboard waarmee ze hun gegevens eenvoudig kunnen bekijken en analyseren.”

Hoe helpt Yuki jullie in die werkwijze?

“Wij zijn als Yuki-kantoor juist opgestart om een nieuwe manier van dienstverlening te introduceren. Wij zijn er voor bedrijven die willen overstappen naar een dagelijkse verwerking van facturen. De klant hoeft zelf geen debiteuren- en crediteurenadministratie meer bij te houden en kan met een enkele klik crediteuren betalen. We zijn niet op zoek naar klanten die één keer per kwartaal hun papieren verzamelen. Wij zoeken juist de klanten die dagelijks up-to-date willen zijn. Want ondernemen doe je niet voor de fiscus, je doet het voor je bedrijf. We verwerken nu ruim 30.000 scans per maand en onze grootste horeca-klant heeft een omzet van meerdere miljoenen. Voor een vast bedrag per maand, zonder aanvullende kosten heb je geen zorgen meer omtrent je administratie. Mede dankzij Yuki.”

Jildou de Vries

Jildou de Vries

Bij Yuki werk ik als Marketeer. Ik houd mij bezig met alle (online) marketing activiteiten, zoals de website, social media, events & SEA en SEO.
Jildou de Vries

Recente berichten van Jildou de Vries (alle berichten)